De ambities op de Zuidas zijn enorm. Van station Zuid wordt momenteel een hoogwaardig OV-knooppunt gemaakt. Het station en passages worden uitgebreid. Om het spoor te verbreden en de leefbaarheid te verhogen wordt ook de A10 in de toekomst ondertunneld.
De start van de ondertunneling staat gepland voor begin 2027. De gemeente Amsterdam en projectorganisatie Zuidasdok treffen momenteel voorbereidingen, zoals bouwrijp maken. Als adviseur en beoogde aannemerscombinatie van de grootschalige renovatie en nieuwbouw Wolrd Trade Center Amsterdam (WTC) is Visser & Smit Bouw al enkele jaren betrokken.
Het WTC is in de jaren ‘80 gebouwd met permanente damwanden (polderprincipe) en tijdelijke groutankers. De groutankers (bestaande uit ronde staven van 32mm) zijn spanningsloos achtergebleven en zitten nu, net als vele kabels en leidingen, in de weg. Wij hebben een advies uitgebracht hoe deze te verwijderen en een opdracht gekregen om een proef uit te voeren van 9 strekkende meter. De intentie is er ook om volgend jaar de resterende 191 meter uit te voeren.
De werkzaamheden betreffen:
Omleggen en verwijderen van kabels en leidingen.
• Doorboren van de ankers op ca. 8m diepte. Dit wordt uitgevoerd met een holle boor en bentoniet spoeling, zodat de grond niet wordt geroerd.
• Het drukken van damwanden in de boorsleuf en toepassen van een stempelraam.
• Droge ontgraving en weghalen ankerstaven.
• Een hoogwaardige aanvulling t.b.v. realisatie diepwand in de toekomst.
• Herstellen maaiveld inrichting.
Ruim baan voor tunnelbouw! De ambities op de Zuidas zijn enorm! Van station Zuid wordt momenteel een hoogwaardig...