icon-arrow-right
HomeProjecten Nieuwe Verkeersleidingspost Utrecht (NVLU)

Nieuwe Verkeersleidingspost Utrecht (NVLU)

Utrecht

Om het groeiende treinverkeer in goede banen te kunnen leiden, heeft Visser & Smit Bouw in opdracht van ProRail de Nieuwe Verkeersleidingspost Utrecht (NVLU) gerealiseerd, met als doel om het spoor nog betrouwbaarder te maken. Daarbij was de vorige verkeersleidingspost, gebouwd in de jaren ’70, dringend aan vervanging toe.

Een (historisch) verantwoorde locatie

Er is bewust voor gekozen de nieuwe verkeerleidingspost buiten het ontruimingsgebeid van Utrecht Centraal te bouwen, zeker na de brand in de oude verkeersleidingspost in 2010. Bij eventuele calamiteiten en ontruiming van het stationsgebied kan de post nu blijven functioneren en ondervindt het treinverkeer minder hinder. Daarnaast is de Cartesiusdriehoek, de locatie voor de verkeersleidingspost, een gebied met een rijk spoorwegverleden. De treinenfabrikant Werkspoor was tot in de jaren zeventig in het gebied gevestigd.

ProRail verkeersleidingspost

NVLU - Gevel van cortenstaal en glas

NVLU - Infographic ontwerp binnenkant

NVLU - Infographic ontwerp buitenkant

NVLU - Interieur verkeersleidingspost1

NVLU - Interieur verkeersleidingspost2

NVLU - Ontwerp is een met het spoor

NVLU - Receptie verkeersleidingspost

Een flexibele omgeving

Het nieuwe gebouw van 4.481 m2 is opgedeeld in 3 verdiepingen en vormt het hart van de treindienstactiviteiten in en om Utrecht. De verkeersleidingspost biedt ruimte aan een 5 meter hoge seinzaal (controlroom) van circa 1.000 m². Dit is een grote open ruimte van waaruit medewerkers rondom zicht hebben op het spoor en de omgeving. Onder de seinzaal is een technische laag gerealiseerd voor de ICT. Dit zorgt voor een optimale flexibiliteit in gebruik, zelfs tijdends onderhoud en aanpassingen kan er worden doorgewerkt in de seinzaal. Verder zijn er een ontvangstruimte, kantoren en overlegruimten gerealiseerd. Het nieuwe gebouw biedt plaats aan 100 medewerkers.

Duurzaamheid

Het binnenklimaat werd op een duurzame wijze gerealiseerd door tal van ontwerpkeuzes. De seinzaal is zo georiënteerd dat er veel daglicht binnen komt. Ook de gevel heeft een speciaal ontwerp wat het daglicht in het gebouw bevorderde. Door deze gevel uit te voeren in staal, glas, en het gebruik van ‘Cortenstalen vinnen', kreeg de verkeersleidingspost een industriële en robuuste uitstraling. Visser & Smit Bouw was tevens verantwoordelijk voor de gebouwgebonden installaties en de coördinatie van de overige installaties van de energievoorziening (EV) en ICT van ProRail. Zo dragen drievoudig glas, hybride koelmachines, en een energiedak bij aan een comfortabele werkomgeving.

Feiten & cijfers

  • Plaats
    Utrecht
  • Status
    Opgeleverd
  • Opdrachtgever
    ProRail
  • Contract
    Bestek & Tekeningen (Build & Maintain)
  • Directie
    ARCADIS Nederland bv
  • Architect
    de Jong Gortemaker Algra architecten & ingenieurs
  • Uitvoering
    Visser & Smit Bouw als coördinerend hoofdaannemer.
  • Installaties
    HOMIJ Technische Installaties
  • Projectcategorieën
    (complexe) Utiliteitsbouw

Gerelateerd nieuws

Meer nieuws

Nieuwe verkeersleidingspost Utrecht open

De officiële opening van de nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht is een feit. Het robuuste, ultramoderne...

Eerste paal nieuwe verkeersleidingspost ProRail in Utrecht

Gisteren is het startsein gegeven voor de bouw van de nieuwe verkeersleidingspost voor ProRail in Utrecht. Visser & Smit...

+