HomeProjecten Transporttechniek & afbouw (TT&A) Noord/Zuidlijn

Transporttechniek & afbouw (TT&A) Noord/Zuidlijn

Amsterdam

Wij werken voor de gemeente Amsterdam aan de afbouw van de Noord/Zuidlijn.

Dwars door Amsterdam

In opdracht van de gemeente Amsterdam werken wij aan de afbouw van de Noord/Zuidlijn, onder onze handelsnaam VIA NoordZuidlijn (VIA). Het afbouwcontract van de Noord/Zuidlijn wordt ook wel het TT&A contract (Transporttechniek en Afbouw) genoemd. Het gaat om 10 kilometer tweesporig spoor, en 7 stations. De totale oppervlakte van de stations die worden gerealiseerd is 28.854 m2 bvo.

 

Het tracé loopt dwars door het hart van Amsterdam, en verbind daarmee Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid. Van het Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord (bij de ring A10) tot aan station Zuid in de middenberm van de A10, net voorbij de RAI. Aan het station Zuid wordt aangesloten op de bestaande Amstelveenlijn.

Impressie Centraal Station - Benthem Crouwel Architekten

Impressie Centraal Station - Benthem Crouwel Architekten

Impressie Diep station De Pijp - Benthem Crouwel Architekten

Impressie Diep station De Pijp - Benthem Crouwel Architekten

Impressie Diep station Rokin - Benthem Crouwel Architekten

Impressie Station Europaplein - Benthem Crouwel Architekten

Impressie Station Europaplein - Benthem Crouwel Architekten

Impressie Station Noord - Benthem Crouwel Architekten

Impressie Station Noorderpark - Benthem Crouwel Architekten

Impressie Station Vijzelgracht - Benthem Crouwel Architekten

Het tracé

Het tracé passeert bekende punten zoals het IJ, Centraal Station en Rokin. De totale lengte van het tracé is circa 10 kilometer met twee sporen waarvan circa 7,1 kilometer aan ondergrondse verbinding. Voor het RAI complex loopt het traject nog ondergronds, maar daarna wordt het bovengronds om aan te sluiten bij station Zuid. Door de lengte van het project is het in fases opgedeeld.

 

Het volledige overzicht van de stationsnamen en hun afkortingen ziet er als volgt uit:

  • Noord (ND)
  • Noorderpark (NDP)
  • Centraal Station (CS)
  • Rokin (RKN)
  • Vijzelgracht (VZG)
  • De Pijp (DPP)
  • Europaplein (EPP)
  • Zuid (ZD)

Uitvoering

Transporttechniek & Afbouw (TT&A) Noord/Zuidlijn is een Design & Constructcontract + System Engineering op basis van een VO ontwerp van Benthem Crouwel Architekten. VIA NoordZuidlijn (VIA) is verantwoordelijk voor het opzetten van System Engineering, Procesmanagement, Systeemintegratie en de Engineering van alle hieronder genoemde activiteiten:

  • Bovengrondse spoorbaanwerkzaamheden zoals ballast aanbrengen, bovenleiding, spoorstaven, wissels, tractie (inclusief stroomrail).
  • Ondergrondse betonnen onderbouw van het spoor in de in situ tunnels, zinktunnel en boortunnel.
  • Alle spoorinstallaties, spoorstaven, wissels, tractie (incl. stroomrail) et cetera in de tunnel.
  • De afbouw van zeven stations waarvan twee bovengronds en vijf ondergronds, vooral liften en roltrappen (totaal 92 roltrappen, 25 liften, 4 rolpaden), wandbekledingen bestaande uit glas en keramiek, plafonds en tegelvloeren.
  • De nieuwbouw van het Energiegebouw en het Emplacementsgebouw.
  • De ruwbouw van een complete tunneldoorsnede in de startschacht Scheldeplein van de tunnelboormachine inclusief het verwijderen van de tijdelijke bouwkuip.
  • Het verzwaren van de kadeconstructie op het logistiek terrein Sixhaven (het verwijderen van de damwand en de deksloof aan de oude kade en het uitvoeren van de deksloof aan de nieuwe kade).
  • Alle gebouwgebonden installaties in de stations.
  • De afstemming met nevenaannemers, vooral die met de contracten Signalling & Controls en Telecom / ICT.
  • Aanleggen bouwplaatsvoorzieningen zoals logistieke knooppunten, tijdelijke accommodaties en vergunningen.

 

Het project moet met zo min mogelijk hinder voor de omgeving worden uitgevoerd. Dat wil zeggen: zo min mogelijk verkeersbewegingen door de stad, zo min mogelijk geluidsoverlast met zo klein mogelijke bouwplaatsen.

Feiten & cijfers

  • Plaats
    Amsterdam
  • Opdrachtgever
    Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
  • Status
    In uitvoering
  • Contractvorm
    Design & Constructcontract + System Engineering
  • Uitvoering
    VIA NoordZuidlijn, handelsnaam van Visser & Smit Bouw
  • Architect
    Benthem Crouwel Architekten (VO)
  • Projectcategorieën
    (complexe) Utiliteitsbouw

Meer weten over dit project?

Bezoek de projectwebsite »

Gerelateerd nieuws

Meer nieuws

Afbouwfase Noord/Zuidlijn echt begonnen

Algemeen

Afgelopen dinsdag 11 juni 2013 heeft de pers een bezoek gebracht aan het eerste definitieve spoor van de Noord/Zuidlijn. Er...

VIA NoordZuidlijn plaatst langste roltrappen van Nederland

Algemeen

De afbouw van de Noord/Zuidlijn is op alle fronten in volle gang; van het realiseren van het spoorsysteem tot de afbouw van...

VIA opent nieuwe metrotoegang op Centraal Station Amsterdam

Algemeen

VIA, een samenwerking tussen Visser & Smit Bouw en Imtech Building Services, heeft afgelopen periode hard gewerkt aan de...

Gerelateerde informatie

+