Transporttechniek & afbouw (TT&A) Noord/Zuidlijn Amsterdam

In opdracht van de gemeente Amsterdam werkt VIA NoordZuidlijn (VIA), een handelsnaam van Visser & Smit Bouw, aan de afbouw van de Noord/Zuidlijn. Het afbouwcontract van de Noord/Zuidlijn wordt ook wel het TT&A contract (Transporttechniek en Afbouw) genoemd. Het betreft 10 km spoor (tweesporig) en 7 stations (28.854 mbvo). Het tracé loopt dwars door het hart van Amsterdam. Van het Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord (bij de ring A10) tot aan station Zuid in de middenberm van de A10, net voorbij de RAI, alwaar aangesloten wordt op de bestaande Amstelveenlijn en het tracé bekende punten als het IJ, Centraal Station en Rokin passeert. De totale lengte van het tracé is circa 10 km met twee sporen waarvan circa 7,1 km ondergrondse verbinding. Het project is daarom ook in fases opgedeeld.

Feiten & cijfers

Plaats
Amsterdam
Opdrachtgever
Gemeente Amsterdam, Metro en Tram
Status
In uitvoering
Contractvorm
Design & Constructcontract + System Engineering
Uitvoering
VIA NoordZuidlijn, handelsnaam van Visser & Smit Bouw
Architect
Benthem Crouwel Architekten (VO)
Projectcategorieën

Het project

Transporttechniek & Afbouw (TT&A) Noord/Zuidlijn is een Design & Constructcontract + System Engineering op basis van een VO ontwerp van Benthem Crouwel Architekten. VIA NoordZuidlijn (VIA) is verantwoordelijk voor het opzetten van System Engineering, Procesmanagement, Systeemintegratie en de Engineering van alle hieronder genoemde activiteiten:

  • Bovengrondse spoorbaanwerkzaamheden zoals ballast aanbrengen, bovenleiding, spoorstaven, wissels, tractie (inclusief stroomrail).
  • Ondergrondse betonnen onderbouw van het spoor in de in situ tunnels, zinktunnel en boortunnel.
  • Alle spoorinstallaties, spoorstaven, wissels, tractie (incl. stroomrail) et cetera in de tunnel.
  • De afbouw van 7 stations waarvan 2 bovengronds en 5 ondergronds, vooral liften en roltrappen (totaal 92 roltrappen, 25 liften, 4 rolpaden), wandbekledingen bestaande uit glas en keramiek, plafonds en tegelvloeren.
  • Nieuwbouw Energiegebouw en Emplacementsgebouw.
  • De ruwbouw van een complete tunneldoorsnede in de startschacht Scheldeplein van de tunnelboormachine inclusief het verwijderen van de tijdelijke bouwkuip.
  • Het verzwaren van de kadeconstructie op logistiek terrein Sixhaven (verwijderen damwand en deksloof oude kade en uitvoeren deksloof nieuwe kade).
  • Alle gebouwgebonden installaties in de stations.
  • De afstemming met nevenaannemers, vooral die met de contracten Signalling & Controls en Telecom / ICT.
  • Aanleggen bouwplaatsvoorzieningen zoals logistieke knooppunten, tijdelijke accommodaties en vergunningen.

 

Het project moet met zo min mogelijk hinder voor de omgeving worden uitgevoerd. Dat wil zeggen: zo min mogelijk verkeersbewegingen door de stad, zo min mogelijk geluidsoverlast met zo klein mogelijke bouwplaatsen.

 

Het volledige overzicht van de stationsnamen en hun afkortingen ziet er als volgt uit:

  • Noord (ND)
  • Noorderpark (NDP)
  • Centraal Station (CS)
  • Rokin (RKN)
  • Vijzelgracht (VZG)
  • De Pijp (DPP)
  • Europaplein (EPP)
  • Zuid (ZD)

Uitvoering

VIA NoordZuidlijn (VIA) is een handelsnaam van Visser & Smit Bouw. VIA is coördinerend hoofdaannemer 

Meer weten over dit project?

Bezoek de projectwebsite »

Projectlocatie

Bekijk op kaart »

Gerelateerde items:

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.