18.11.13 | Algemeen

ProRail geeft opdracht voor bouw van nieuwe verkeersleidingspost te Utrecht

Op woensdag 13 november 2013 heeft Visser & Smit Bouw officieel opdracht gekregen van ProRail voor de bouw van de Nieuwe VerkeersLeidingspost Utrecht (NVLU) ter vervanging van de oude post in Utrecht. Voor de detailengineering en afstemming wordt door Visser & Smit Bouw van BIM gebruik gemaakt. Het BIM-model kan ook gebruikt worden voor facilitaire zaken en onderhoudszaken. ProRail is hiermee een voorloper: in de bouw- en installatiebranche zijn nauwelijks projecten op dit niveau uitgewerkt.

Over de Nieuwe VerkeersLeidingspost (NVLU)

Het nieuwe gebouw beslaat straks circa 4.500 m² en gaat het hart vormen van de treindienstactiviteiten van ProRail in en om Utrecht. Door het gebruik van staal en glas, krijgt de Verkeersleidingspost een industriële en robuuste uitstraling. In het gebouw, dat 24 uur per dag in bedrijf zal zijn, bevinden zich onder andere een ontvangstruimte, techniekruimte en een 5 meter hoge seinzaal (controlroom). Daarnaast zijn er verdiepingen met kantoren en overlegruimten. Het nieuwe gebouw biedt plaats aan 100 medewerkers.

ARCADIS Nederland verzorgt het projectmanagement. De gebouwgebonden installaties zullen worden uitgevoerd door VolkerWessels-onderneming HOMIJ Technische Installaties uit Vianen.

Dynamisch en duurzaam ontwerp

de Jong Gortemaker Algra (dJGA) ontwierp deze nieuwe post, waarin de gebruikers centraal staan. Het binnenklimaat wordt op een duurzame wijze gerealiseerd. De ligging van de seinzaal, het gevelontwerp, drievoudig glas, hybride koelmachines en een energiedak dragen bij aan een comfortabele werkomgeving met veel daglicht. Het interieurontwerp refereert samen met de materiaalkeuze en vormentaal op een eigentijdse wijze aan de historische context van het spoorbedrijf. Zo is de constructie van het gebouw zichtbaar, net als bij een klassieke spoorbrug.

Waarom een nieuwe post?

De Verkeersleidingspost in Utrecht verwerkt het meeste treinverkeer van alle posten vanwege het drukke knooppunt bij Utrecht Centraal. De oude post is aan het einde van zijn levensduur en staat ingeklemd tussen diverse nieuwbouwprojecten en binnen het ontruimingsgebied van Utrecht CS. Bovendien wil ProRail in deze post meer ruimte creëren voor innovatie.

Spoor nog betrouwbaarder

Vanuit 13 verkeersleidingsposten bedient ProRail 7.352 wissels, 11.599 seinen over 7.050 km spoor; 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Wat de luchtverkeersleiding is voor Schiphol, is de treinverkeersleiding van ProRail voor het spoor. Ze vormen een cruciale schakel in het gewenste punctuele en betrouwbare spoor. Daarom krijgen nu de meeste posten een opknapbeurt en laat ProRail een nieuwe dertiende post bouwen, ter vervanging van de oude post in Utrecht. Doel is het spoor nog betrouwbaarder te maken.

 

ARTIST IMPRESSIONS
de Jong Gortemaker Algra (dJGA)

 

FOTO
links: de heer Hans Fleer (Manager Facilitaire Zaken, ProRail) / rechts: de heer Frans Snaaijer (Algemeen directeur, Visser & Smit Bouw) © ProRail

Gerelateerde items:

Nieuws

   Meer nieuws»

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.