04.02.14 | Algemeen

Eerste paal nieuwe verkeersleidingspost ProRail in Utrecht

Gisteren is het startsein gegeven voor de bouw van de nieuwe verkeersleidingspost voor ProRail in Utrecht. Visser & Smit Bouw is hoofdaannemer op dit project.

 

Persbericht ProRail

Op maandag 3 februari is ProRail begonnen met de bouw van de nieuwe verkeersleidingspost in Utrecht. Vanuit de post verwerkt de treindienstleiding het meeste treinverkeer van Nederland. Het gebouw is volgend jaar klaar en komt in de Cartesiusdriehoek, een gebied met een rijke spoorgeschiedenis.

 

Na een welkomstwoord door Paul Dirix, directeur Operatie van ProRail, ‘sloeg' burgemeester Jan van Zanen van Utrecht de eerste paal van de verkeersleidingspost.

 

ProRail vernieuwt Utrecht
Utrecht is hét spoorknooppunt van Nederland en verbindt miljoenen treinreizigers in hun reis door het land. Maar liefst 285.000 mensen maken dagelijks gebruik van Utrecht Centraal. Over tien jaar zijn dat er 360.000 per dag. Om al die mensen nog sneller en comfortabeler te kunnen laten reizen investeert ProRail de komende jaren 2 miljard euro in de vernieuwing van stations, spoor en verkeersleiding in Utrecht.

De nieuwe stationshal is in 2016 klaar. Om treinen beter te laten doorstromen worden de sporen rond Utrecht Centraal vernieuwd. Daarnaast legt ProRail tachtig kilometer nieuw spoor aan, met zeven nieuwe of vernieuwde stations en een extra spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal. Het toenemende treinverkeer wordt vanuit de moderne verkeersleidingspost in goede banen geleid. Door deze vernieuwingsslag is het hele spoornetwerk rond Utrecht straks klaar voor de toekomst.

 

Cartesiusdriehoek
De verkeersleidingspost wordt gebouwd in de Cartesiusdriehoek, een gebied met een rijk spoorverleden. In deze buurt was in de vorige eeuw het Werkspoor Utrecht gevestigd, een fabriek voor rijtuigen en spoorwegmateriaal. De komst van de verkeersleidingspost geeft het gebied een nieuwe impuls.

 

Bouw en architectuur
De toekomstige verkeersleidingspost bestaat uit drie verdiepingen en wordt uitgevoerd in cortenstaal, wat goed aansluit bij de spooromgeving. De architect is de Jong Gortemaker Algra.


Tekst en foto's: ProRail 

Gerelateerde items:

Projecten

   Alle projecten»

Nieuwe Verkeersleidingspost Utrecht

Utrecht

Bekijk project»

Nieuws

   Meer nieuws»

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.